divendres, 16 de maig del 2008

LES WEBQUEST I LES CACERS DEL TRESOR
Ha arribat el dia de la meva exposició. Avui hem explicat que era una cacera del tresor i les webquest. La idea que va sorgir va ser el fer una cacera del tresor que tractes sobre les webquest i dit i fet, aquí la teniu: http://martetaaa89.googlepages.com/leswebquestilesca%C3%A7eresdeltresor
Per començar hem explicat una mica per sobre en que consistia el treball i després hem organitzat al classe per parelles i en dos grans grups per tal de que cada grup fes unes preguntes determinades.
Mes tard hem fet un debat sobre al gran pregunta, avantatges i inconvenients de les webquest com a eina educativa, i sobre el tema de les caceres del tresor ja que ho hem treballat poc.
Per acabar com elles han anat penjant del seves respostes al nostre fòrum hem quedat en mirar-les i fer una full de despostes per poder estudiar per l’examen.
Com que no es pot accedir amb un Link perquè es un espai restringit al personal de Blanquerna he pensat en posar-vos les despostes aquí:

Pregunta 1: Què és una Webquest?
Una Webquest és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats.

Pregunta 2: Com sorgeixen les Webquest? O quina és la seva historia?
La idea de WebQuest va ser desenvolupada en 1995, en la Universitat Estatal de San Diego. La idea bàsica de l’estructura de les WebQuest se li va ocórrer a Dodge, gairebé per casualitat, al veure el resultat de les activitats que van realitzar els seus estudiants de Magisteri de la San Diego State University al buscar, recopilar i reelaborar informació sobre una aplicació informàtica per a la qual Dodge no disposava de pressupost.
Pregunta 3: Qui va ser el seu creador?El model original de les webquest va sorgir a mitjans dels anys noranta (1995), per Bernie Dogde i es va desenvolupar a la universitat Estatal de Sant Diego per Tom March. Actualment el model s’utilitza arreu del món, especialment a Brasil, Espanta, China, Autràlia i Holanda.

Pregunta 4: Quina estructura tenen les Webquest?Una webquest segons B.Dogde i T.March, s’estructura de la següent manera:
- Introducció
Ofereix en els alumnes informacions i orientacions sobre el tema que es treballa. L’objectiu de la introducció és fer l’activitat de manera atractiva, visualment interessant, divertida… per tal de despertar l’interès dels alumnes i motivar-los al llarg de l’activitat.
- Feina encomanada
És la descripció formal de quelcom realitzable i interessant que els alumnes hauran d’haver realitzat al final de la Webquest. Una Webquest que resulti interessant es pot utilitzar diverses vegades, en diferents classes o en diferents cursos. Les activitats que es proposen, cada vegada poden ser modificades o reorientades per tal d’ampliar al que s’havia portat a terme anteriorment. La tasca és la part més important de la webquest i hi han moltes maneres d’assignar-la.
- El procés
Concretar els passos que els estudiants han de seguir per dur a terme la tasca. Aquesta descripció ha de ser relativament breu i clara.
- Recursos
Són una llista d’espais webs, que el professor haurà seleccionat prèviament per tal de facilitar i completar la feina encomanada a l’alumnat.
- Avaluació
Els criteris d’avaluació han de ser precisos, clars, consistents i específics.
- Conclusió
Aquí es resumeix l’experiència i es porten a terme dos preguntes bàsiques, “que hem aprés? I com podem millorar-ho?”Pregunta 5: Com es crea una Webquest?
- El procés de creació és el següent:1. Seleccionar un problema adequat.2. Seleccionar un model de disseny.3. Descriure com s’avaluarà a l’alumnat.4. Dissenyar el procés.5. Revisar-lo i millorar-lo.
Per crear una webquest necessitem les següents eines:- PHP Webquest: és una aplicació desenvolupada en PHP, dissenyada per fer webquest, miniquest i caceres del tresor, sense necessitat d'esciure el codi HTML ni utilitzar programes d'edició de pàgines web.- Creador de Webquest de CATEDU: Et permet realitzar la webquest al teu ritme, et proporciona ajuda, coneixements informàtics per poder-ho utilitzar.- Zunal.com: Ens permet crear webquest i emmagatzemar-les on-line. Però està configurat en anglès.- Generador 1,2,3 i Tu Webquest de aula 21: generador on-line, tens que estar conectar a internet per crear-la, i t'has de preocupar tu per publicar-la.- Webquest gerator de elearning centres Seneca: Generador on-line de qebquest que permet generar arxius html.
Pregunta 6: Quins tipus de Webquest hi ha? Quina és la seva durada? I quins són els seus objectius concrets?Tipus de webquest: - A curt termini:Pretén l'adquisició i la integració del coneixement, del contingut d'una o varies matèries. Aquesta està dissenyada per ser acabada d’una a tres sessions.- A llarg termini:Estan dissenyades per ser realitzades en una setmana o un mes de classe. Implica un major nombre de feines, mes profundes i elaborades que solen acabar amb la realització d'una presentació amb una eina informàtica.- Miniquest: Consisteix en una versió reduïda de les webquest, en les que només es consideren tres passos: escenari, feina i producte. Poden ser construïdes per docents experimentats en l'ús d’Internet i els alumnes la realitzen completament en el transcurs d'una o dues classes.Pregunta 7: Quins objectius generals que té una Webquest?Els projectes deuen presentar-se fent que els temes siguin atractius, visualment interessants, rellevants per als alumnes en funció de les seves experiències passades o de les seves metes futures, importants per les seves implicacions globals, urgents perquè necessiten una ràpida solució, o divertits ja que aquests poden realitzar quelcom o realitzar un paper.El propòsit d'aquesta secció és preparar als lectors i despertà el seu interès per la tasca), no explicar tot el que s'ha de fer.

Pregunta 8: Quines són les tasques de les Webquest?
les tasques són les parts més importants per a una webquest. Concreten els objectius curriculars del seu creador i permeten als joves d’enfocar una mirada nova sobre temes tractats. Es recomana fer el millor i atractiu possible per interessar als usuaris.
Les tasques són dels següents tipus:
- Tasques de repetició.
- Tasques de recopilació.
- Tasques de misteri.
- Tasques periodístiques.
- Taques de disseny.
- Tasques de productes creatius.
- Tasques per construcció de consens.
- Tasques de persuasió.
- Tasques de auto coneixement.
- Tasques analítiques.
- Tasques d' emissió d’un judici.
- Tasques científiques.

Pregunta 9: Quin us es fa de les Webquest a les aules?
Les webquest poden aplicar tots els conceptes del programa curricular. Els continguts han d’estar adaptats a les capacitats dels alumnes que les utilitzen, i als seus interessos també, per tal de que sigui una bona eina de treball.

Pregunta 10: Busca exemples d’escoles que treballin amb Webquest.
http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=19256&p_ex=webquest&p_num=3


AVANTATGES I INCONVENIENTS DE LES WEBQUEST

Treballar d'aquesta manera té molts avantatges ja que es motiva més a l'alumnat i fem qe s'impliqui més de manera que retendrà la informació millor. Són pàgines autodidàctiques perquè es poden anar corregint ells mateixos... Però presenta algun inconvenient com que són força complexes per treballar-les dins d'infantil i depenem molt del bon funcionament de la xarxa.


ALGUNES COSES A TENIR EN COMPTE SOBRE LES CACERES DEL TRESOR

Què és una cacera del tresor?

Una Cacera del tresor és un tipus d'activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els docents que integren Internet en el currículum. Consisteix en un seguit de preguntes i una llista de direccions de pàgines web, de les quals es pot extreure o inferir les respostes. Algunes inclouen una "Gran pregunta" al final, que requereix que els alumnes integrin els coneixements adquirits durant el procés. En aquest text s'explica què és una cacera del tresor, les seves potencialitats didàtiques, on trobar les caceres ja preparades a Internet i com preparar-les nosaltres mateixos, en funció dels nostres objectius curriculars.

Una “cacera del tresor” (en anglès “Treasure Hunt”, “Scavenger Hunt” o “Knowledge Hunt”, ja que de les tres formes se la coneix) és una de les estructures d'activitat didàctica més populars entre els docents que utilitzen la Internet en les seves classes. En essència, una cacera del tresor és una hola de treball o una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les quals els alumnes busquen les respostes. Al final s'acostuma incloure la “gran pregunta”, la resposta no apareix directament en les pàgines web visitades i que exigeix integrar i valorar lo après durant la recerca. Les caceres del tresor són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació en general i amb l'accés a la informació a través de la Internet en particular.

Aquí teniu un mapa conceptual fet amb CMaptools per aclarir una mica com s'estructuren:
http://www.materialesdelengua.org/WEB/cazatesoros/caceres.html
Aquí teniu una plantilla de com fer una cacera del tresor:
http://webquest.xtec.cat/WebCaceres/planti.htm